יום שישי, 18 בינואר 2013

איזון לבן במצלמות דיגיטליות

המאמר מדריך: איזון לבן במצלמות דיגיטליות , דניאל פלג, זמן דיגיטלי , ynet , אוקטובר 2004

לעיתים קרובות, הצבעים המתקבלים בתמונה אינם כפי שהם נראים במציאות. לדוגמה, כשמצלמים לאור נורה ביתית, קיר לבן עלול להיראות בגוון כתום. איך מתגברים על מכשול הצבע?

רוב שטח התמונה ירוק, דבר המטעה את איזון הלבן האוטומטי
הגורם העיקרי לבעיות צבע בתמונה טמון במקור האור. כל מקור אור פולט אור בהרכב צבעים שונה. להמחשה ניתן להשוות, למשל, בין אור נר הנראה אדמדם, לעומת נורות ניאון מסוימות, הפולטות אור ירקרק.

תופעת טבע זו גוררת תופעה נוספת המתרחשת במוח וקשורה לצבע הלבן. בזריחה ובשקיעה האור נוטה לאדום, בצהריים לכחול ואם עננים מסתירים את השמש האור נראה כחול אף יותר. אם נתבונן בנייר לבן לאור נר, באופן תיאורטי הנייר אמור להיראות לנו אדום יותר, מאשר נייר המואר באור שמש בצהריים. אבל למעשה, המוח מפצה על הבדלים בטמפרטורת הצבע, ולכן נייר לבן תמיד ייראה לבן, בכל סוג של מקור אור ובכל שעה של היום.

על מנת שהצבעים בתמונה יתקרבו לצבעים הנראים בעין אנושית, מצלמות דיגיטליות ומצלמות וידאו מודדות את הרכב הצבעים של האור, ומאזנות בהתאם את הרכב הצבעים בתמונה. תכונה זו נקראת איזון לבן אוטומטי (Auto White Balance).

איזון הלבן האוטומטי מתמודד בהצלחה עם אור שמש ואור מבזק, אך קיימים מצבים שבהם זיהוי טמפרטורת הצבע עלול להיות בעייתי, לדוגמה בתמונה שרוב שטחה מכוסה בצבע מסוים. רוב השטח בתמונה ירוק, דבר המטעה את איזון הלבן האוטומטי. במצבים אלו, כמו גם בכל צילום שאינו נעשה באור יום או בתוספת מבזק, מומלץ לבדוק בצג המצלמה, אם צבעי התמונה נראים תקינים.

לדוגמה, בצילום לאור נורה ביתית כדאי לוודא בצג שהגוונים בתמונה לא נוטים לכיוון כתום. אם הגוונים בצג אינם נראים תקינים, מומלץ לכוון ידנית את איזון הלבן, בהתאם לסוג מקור האור. רוב המצלמות מאפשרות לעשות זאת על ידי בחירה בין מצבים,

כגון:

אור יום (Daylight) או צילום חוץ (Outdoor)
מבזק (Flash)
מעונן (Cloudy)
ניאון (Fluorescent)
נורת ליבון ביתית (Tungsten bulb) או צילום פנים (Indoor)


כיוון ידני של איזון הלבן



משמאל: המצלמה במצב איזון לבן אוטומטי וגוון כתום השתלט על התמונה.

מימין: העברנו את המצלמה למצב איזון לבן עבור נורת ליבון ביתית, וכעת הצבעים נראים תקינים ונכונים יותר.

האם כדאי להשאיר לבן לא מאוזן?

מסתבר שלפעמים כן. לא תמיד כדאי לתקן את איזון הלבן האוטומטי. במצבים מסוימים אפשר לעשות שימוש יצירתי בגוון אשר "השתלט" על התמונה. לדוגמה, התמונה הבאה צולמה בשעות הבוקר המוקדמות, ללא תיקון ידני של איזון הלבן, ולכן התמונה התקבלה בגוון כחלחל, המתאים לאווירה של לפנות בוקר.




חזרה למצב אוטומטי

במקרה שמכוונים ידנית את איזון הלבן, חשוב מאד לזכור להחזיר אותו למצב Auto White Balance בסיום הצילומים. אם לא כן, בפעם הבאה שמצלמים עם מקור אור אחר, יתקבלו צבעים מעוותים, כמו בתמונה הבאה.




מקורות אור שונים בתמונה אחת

רצוי להימנע ממצבים שבהם אזורים שונים בתמונה מוארים באמצעות מקורות אור שונים. לדוגמה, חדר המואר באמצעות נורה, כשהתמונה כוללת חלון ממנו נשקף נוף בשמש. במקרים אלו, אחד מהאזורים יוצג בצבעים "נכונים", ועל יתר האזורים "ישתלט" גוון דומיננטי.



במקרה של חדר עם חלון, אם נבחר מקורות אור שונים בתמונה אחת


במצלמה מצב איזון לבן עבור אור יום (Daylight), הנוף יופיע בצבעים מאוזנים, ואילו החדר בגוון כתום. לעומת זאת, אם נבחר במצב איזון לבן עבור נורה (Tungsten), הנוף יהיה כחלחל, ואילו צבעי החדר יהיו מאוזנים היטב.

בתמונה משמאל, הנוף הנשקף מחלון הרכבת מופיע בצבעים מאוזנים, ואילו פנים הרכבת, המואר באור נורות, מופיע בגוונים אדמדמים.

איזון לבן ידני

במצלמות מתקדמות יותר יש, בנוסף למצבי התאורה השונים, גם מצב איזון לבן ידני Manual White Balance או Custom White Balance. מצב זה שימושי במקרה של מקור אור שאין עבורו קביעה מיוחדת (למשל תאורת רחוב כתומה) ומכאן שהמצלמה לא תצליח לאזן את הצבעים. במצב איזון לבן ידני, מצלמים נייר לבן, כך שימלא את כל שטח התמונה. המצלמה משתמשת בתצלום זה כייחוס, המאפשר לה לזהות מהו איזון הצבעים של מקור האור.

דוגמאות לאיזון לבן אוטומטי לעומת ידני



מימין: צילום לאור ניאון עם איזון לבן אוטומטי, גוון ירקרק "השתלט" על התמונה.

משמאל: צילום לאור ניאון במצב איזון לבן לניאון, לקבלת צבעים מאוזנים יותר.






מימין: במצב איזון לבן אוטומטי, גוון כתום "השתלט" על התמונה.

משמאל: איזון לבן ידני הביא לקבלת צבעים מאוזנים יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה